Självförtroende VS Självkänsla

Jag har länge trott att om man har bra självförtroende betyder att man har bra självkänsla men vad fel man kan ha igentligen. Bra själförtrodende betyder att man har stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestrera och detta har jag massor av men bra självkänsla är ju så mycket viktigare. Man behöver en bra självkänsla lika mycket, "Medvetenhet om den egna personlighetens värde" och detta har jag väldigt lite av. För att kunna se något bra i sin omgivning måste man kunna se något bra i sig själv. Ser man ner på sig själv har man en förmåga att se ner på andra i sin omgivning, även om man inte känner personen i fråga.


Har bestämt mig för att det är dags att jobba med min självkänsla. Jag vill kunna se mig i speglen och tänka att jag duger som jag är och den  bekräftelse jag behöver är min egen.

Jag ska sluta bry mig om vad andra tycker om mig och ta av mig "offerkoftan". Vad spelar de för roll om folk inte tycker om mig. Alla kan inte älska alla. Huvudsaken är att man kan lära sig att älska sig själv någon gång.
Det är inte lätt att erkänna att jag har KASS självkänsla men de har jag. Det är en bra början att jag själv förstår att de ligger till så och att jag erkänna de. STOLT.

Har kollat jobb o lägenhet nu i Sthlm och är de nått jag ska lyckas med och vet att jag kommer lyckas med är att få båda två inom en väldigt snar framtid. Oavsett vad folk säger så ska jag lyckas och vet att jag kan de. Det är bara en själv som kan åstakomma något. Tror man på sig själv så kan man göra allt.

Tyvärr har jag en riktigt lång väg att vandra men att jag SKA klara av detta. Är på god väg nu i allfall.

Pussar på min Joakim. Du är helt underbar och jag är glad att du ger mig den styrkan jag behöver på min väg. Tack att du öppnade mina ögon och fick mig att se de jag igentligen visste men inte vågade erkänna för mig själv.

Kommentarer
Postat av: Patricia Klinteberg

Hoppas du får en trevlig fredagskväll! :)

2007-10-05 @ 19:56:01
URL: http://klinten.blogg.se
Postat av: Mallan

ååh, vad kul att du gillar min blogg :) Å bra att du ska börja arbeta med din självkänsla. Jag arbetar med min förfullt, fast jag har inte kommit så långt att jag börjat med "jag-är-bra-boken". jag har bara köpt den och sitter och tittar på den ibland.:) Men att bara att läsa "sjävkänsla nu" fick man ju som ett uppvaknande :) hoppas det går fint med självkänslan!

2007-10-05 @ 22:05:35
URL: http://mallanbrallans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0