folkbokføring, Arbetsførmedlingen och arbetsvisum. Krångel.

Usch, gårdagen bråkade.. skulle in till stan och skriva mig i Norge. Så går jag till folkbokføringen då sæger de att jag måste få personbevis från skatteverket i Sverige och sedan sak jag byta ut mitt svenska personnr till ett norskt och att detta skulle ta 6 veckor och innan dess kan jag inte få ett skattekort.
Fick panik. Vill kunna adressændar hit, vill få skattekort men BYTA UT mitt svenska personnr. Lætt helt sjuk. Jag ville ju ha kvar de.
Går vidare till arbetsførmedlingen och frågar om det finns något ænklare sætt t.ex. arbetsvisum och det sæger samma sak som folkbokføringen. Låter ju helt sjukt. Jag vet ju att man kan få arbetsvisum.
Sista utvægen, Polisen. Det kontoret jag skulle till va stængt. Men frågade i informationen och då lættar mitt hjærta.
"Du kan få arbetsvisum i 3 månader och om du vill vara kvar så får du ett Norskt personnr men nær du åker till Sverige har du kvar ditt svenska."
PUSTAR ut. Skønt att någon førklara så man førstår. :D
Først trodde jag att de va min svenska som va fel men pappas fru va med och hon sa att jag hade rætt i vad de sa på folkbokføringen och arbetsførmedlingen.

Arbetsførmedlingen i Norge ær visst lika bra som i Sverige.. hahha..

Ska till Polisen (politi som det heter på norska) och fixa papprerna. Jobbade från 14-20 igår och ska gøra det idag me.

Pussar<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0