Anorixia, osäkerhet, bulimi..Bloggar kan påverka.

När man inte har haft så mycket och göra de senaste dagarna har jag kollat runt i olika bloggar och av en slump hittade jag så många osäkra tjejer där ute. Besatta av sitt utseende, kläder, smink, vikt etc.  Även om jag inte skulle vilja lägga mig i en sån kategori så ligger jag där själv. Ja, det jag skriver nu är inte till för att påverka någon eller ge någon råd utan jag skriver nu bara det jag har sett själv.

Det är en sån hysteri om hur du lättast går ner i vikt, vad man ska äta, vad man ska ha på sig och hur man ska sminka sig. Och vart kommer dessa råden? Är det en modedesigner? ibland.  Är det en sminkör/sminkös. Ibland. Är det en kostrådgivare? Kanske. Men oftast är det unga tjejer mellan 13-25.
När det gäller smink och mode, fine då är det bara kul att läsa. När det kommer om råd till roliga träningsmetoder är det också väldigt kul att läsa. Men när man försöker ge folk skuldkänslor om man äter skrämmat då och då eller om man ger råd hur man kan äta max 500 kcal varje dag för att sedan gå ner till max 50 kcal för att bli smalast (ett extremt exempel.)
Vissa personer som skriver detta lider av anorexia, bulimi men inte alla gånger.
De flesta vill visa hur bra dem är för att dem lyckas med sina "mål".
Jag blir bara ledsen när jag vet att så många kan bli påverkade.

Alla har rättigheter att skriva vad dem vill och ingen har sagt att ni behöver vara förebilder men då kommer frågan min.

Är det inte det ni försöker vara när ni ger råd? För man ger väl "råd" för att man vill att någon ska bli påverkad?

Rätta mig om jag har fel. Men om du ska skriva en kommentar på detta respekterar jag att du har ett interligent och trevligt svar.

Tackar på förhand.

Pussar<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0